Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 1
Topik
|
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
|
Standard
Pembelajaran
Murid
berupaya untuk;
|
Standard
Prestasi
|
Cadangan
Pentaksiran
|
1. Nombor Bulat Dalam Lingkungan
10 000
|
1.1 Menama dan
menentukan
nilai nombor.
|
(i) Menamakan nilai
nombor hingga 10 000:
(a) Membaca sebarang
nombor yang diberi dalam perkataan.
(b) Menyebut sebarang
nombor yang diberi dalam bentuk angka.
(c) Memadan angka dengan namanya dalam perkataan.
|
B1D1E1
a)
Menyatakan sebarang nombor bulat hingga 10 000
b)
Membilang nombor seribu-seribu, seratus-seratus, sepuluh-sepuluh,
satu-satu, dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan secara tertib menaik
dan menurun
|
Lisan
|
|
|
(ii) Menentukan nilai
nombor hingga 10 000:
(a) Menunjukkan kuantiti bagi
nombor yang
disebut dengan menggunakan
perwakilan objek, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
(b) Memadankan kumpulan
objek dengan nombor.
(c) Menyusun kumpulan
objek, kad gambar dan kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(d) Membandingkan dua
nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di antaranya.
(e) Menyatakan nombor
sebelum dan selepas bagi sesuatu nombor yang diberi.
|
B1D2E1
a)
Menunjukkan kuantiti bagi nombor
b)
Menyusun nombor mengikut tertib menaik dan menurun
c)
Membandingkan dua nombor dan menyatakan nombor sebelum, selepas dan
di antaranya
|
Lisan
Permainan
Simulasi
|
|
1.2 Menulis nombor.
|
(i) Menulis sebarang
nombor hingga 10 000 apabila diberi nombor itu dalam perkataan.
(ii) Menulis dalam
perkataan sebarang nombor hingga 10 000 yang diberi dalam bentuk angka.
|
B2D1E1
Menulis
nombor dalam perkataan dan angka
|
Bertulis
|
|
1.3 Melengkapkan
sebarang
rangkaian
nombor.
|
(i) Membilang nombor dalam
lingkungan
10 000 secara:
(a) seribu-seribu,
(b) seratus-seratus,
(c) sepuluh-sepuluh,
(d) satu-satu, dua-dua, tiga-tiga hingga
sembilan-sembilan secara tertib
menaik dan menurun.
|
|
|
|
|
(ii) Melengkapkan sebarang
rangkaian nombor dalam lingkungan 10 000 secara:
(a) seribu-seribu,
(b) seratus-seratus,
(c)
sepuluh-sepuluh,
(d) satu-satu,
dua-dua, tiga-tiga hingga
sembilan-sembilan secara tertib
menaik dan menurun
|
B1D2E1
d)
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
|
Lisan
Permainan
Simulasi
|
|
1.4 Menentukan
nilai tempat.
|
(i) Menamakan nilai tempat
bagi setiap digit dalam sebarang
nombor hingga
10 000.
(ii) Menyatakan nilai digit
bagi sebarang nombor hingga 10 000.
(iii)Menyatakan nilai
tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
|
B2D2E1
Menyatakan
nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor bulat hingga 10 000
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
(iv) Mencerakinkan
sebarang nombor dalam:
(a) sebutan ribu, ratus,
puluh dan
sa,
(b) bentuk panjang yang
menunjukkan nilai setiap digit
|
B2D2E2
Mencerakinkan
sebarang nombor hingga 10 000
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
|
|
1.5 Melengkapkan
pola nombor.
|
(i) Menerangkan pola bagi
satu
urutan nombor yang diberi.
(iii) Melengkapkan pelbagai pola nombor
yang
diberi.
|
|
|
|
1.6 Membundarkan
sebarang
nombor
|
(i) Membundarkan sebarang
nombor hingga 10 000 kepada puluh, ratus dan ribu yang terdekat.
(ii) Mengenal pasti nombor
yang mungkin diwakili oleh suatu nombor hingga 10 000 yang telah dibundarkan kepada
puluh, ratus dan ribu terdekat.
|
B3D2E1
Membundarkan sebarang nombor bulat hingga 10 000 kepada puluh, ratus dan ribu
yang terdekat
|
Lisan
Bertulis
|
|
1.7 Menganggar.
|
(i) Memberi anggaran
bilangan objek
yang munasabah dengan:
(a) menyatakan kuantiti,
(b) menggunakan perkataan
‟lebih
daripada” dan ‟kurang
daripada”.
|
B3D3E1
Menganggar bilangan objek
“lebih daripada” dan “kurang daripada” sesuatu kuantiti
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Projek
|
0 comments:
Post a Comment