Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 2
Topik
|
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
|
Standard
Pembelajaran
Murid
berupaya untuk;
|
Standard
Prestasi
|
Cadangan
Pentaksiran
|
----------------- | sambungan | ----------- | ||
2. Tambah Dalam Lingkungan 10 000
|
2.1 Menambah
sebarang dua
nombor.
|
(i) Menambah sebarang dua
nombor hingga
empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menambah sebarang dua
nombor hingga
empat digit dengan mengumpul semula
dari:
(a) sa ke puluh,
(b) puluh ke ratus,
(c) ratus ke ribu,
(d) sa ke puluh, puluh
ke ratus dan ratus ke ribu,
hasil tambahnya hingga 10 000.
(iii) Menambah
sebarang dua nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menambah sebarang
dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
B3D1E1
Melakukan operasi asas tambah bagi sebarang 2
hingga 3 nombor bulat hingga 4 digit tanpa dan dengan mengumpul semula, dan
hasil tambahnya hingga 10 000
|
Lisan
Bertulis
|
2.2 Menambah sebarang
tiga
nombor.
|
(i) Menambah sebarang
tiga nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menambah sebarang
tiga nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula
dari:
(a) sa ke puluh,
(b) puluh ke ratus,
(c) ratus ke ribu,
(d) sa ke puluh, puluh
ke ratus dan ratus ke ribu,
hasil tambahnya hingga 10 000.
(iii) Menambah
sebarang tiga nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menambah sebarang
tiga nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
|||
2.3Menyelesaikan masalah
tambah.
|
(i) Mereka cerita
berdasarkan ayat matematik tambah yang diberi.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan penambahan hingga tiga nombor.
|
B4D1E1
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan
dua hingga tiga nombor
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
0 comments:
Post a Comment