Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 5
Topik
|
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
|
Standard
Pembelajaran
Murid
berupaya untuk;
|
Standard
Prestasi
|
Cadangan
Pentaksiran
|
| ------------- | sambungan | ------------- | |
5. Bahagi
|
5.1 Menulis ayat matematik bagi operasi
bahagi.
|
(i) Mengelaskan kepada
kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh, lapan-lapan,dan sembilan-sembilan
dengan menyatakan kumpulan yang diperoleh dengan menggunakan:
(a) objek,
(b) gambar.
|
|
|
|
5.1 Menulis ayat matematik bagi operasi
bahagi.
|
(ii) Menulis ayat
matematik berdasarkan aktiviti:
(a) pengumpulan,
(b) pengongsian,
(c) tolak berturut-turut,
(d) songsangan operasi
darab.
|
|
|
|
5.2 Melengkap ayat matematik bahagi.
|
(i) Melengkapkan ayat
matematik yang melibatkan pembahagian dengan tiga, enam,tujuh, lapan, dan
sembilan berpandukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ii) Melengkapkan ayat
matematik bahagi yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan,
100 dan 1000.
|
|
|
|
5.3 Menyatakan operasi bahagi secara spontan.
|
(i) Menyatakan operasi
bahagi secara spontan dengan tiga, enam, tujuh, lapan,sembilan, 100 dan 1000
mengikut:
(a) tertib menaik,
(b) rawak,
(c) salah satu
daripada dua nombor yang dibahagi untuk memberi hasil bahagi tertentu.
(ii) Membahagi dengan
menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E5
Menyatakan hasil operasi asas bahagi secara
spontan melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000
|
Lisan
Bertulis
|
|
5.4 Membahagi dua nombor.
|
(i) Membahagi sebarang
dua nombor, dua digit dengan satu digit:
(a) tanpa baki,
(b) berbaki.
|
B3D1E6
Melakukan
operasi bahagi bagi
a)
Sebarang dua nombor, 2 digit dan 1 digit
tanpa
dan dengan mengumpul semula
b)
Sebarang nombor hingga 10 000 dengan 10, 100 dan
1 000
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
(ii) Membahagi
sebarang nombor hingga
10 000 dengan satu digit:
(a) tanpa baki,
(b) berbaki.
|
B3D1E6
Melakukan
operasi bahagi bagi
b)
Sebarang nombor hingga 10 000 dengan 1 digit
tanpa dan
dengan
mengumpul
semula
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
(iii) Membahagi sebarang
nombor hingga
10 000 dengan 10, 100 dan 1000.
(iv) Membahagi
sebarang dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
B3D1E6
Melakukan
operasi bahagi bagi
c) Sebarang
nombor
hingga 10 000 dengan 10, 100 dan 1 000
|
Lisan
Bertulis
|
|
5.5 Menyelesaikan masalah harian.
|
(i) Mereka cerita
berdasarkan ayat matematik bahagi yang diberi.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan pembahagian dua nombor.
|
B4D1E4
Menyelesaikan masalah
bahagi yang melibatkan pembahagian dua nombor
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
0 comments:
Post a Comment