Blogger Widgets Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3 (versi BM) - Part 8 | Matematik: Bentuk dan Ruang
RSS

Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3 (versi BM) - Part 8

Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 8

Topik
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
Standard Pembelajaran
Murid berupaya untuk;
Standard Prestasi
Cadangan Pentaksiran

---------------sambungan------------

10. MASA DAN WAKTU
10.1 Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
(i) Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
(ii) Membaca dan merekod waktu semasa, sebelum dan selepas bagi sesuatu aktiviti.
(iii) Membina jadual aktiviti harian.



10.2 Mengenali kalendar
(i) Membaca dan memahami kalendar.
B2D7E2
Menyatakan waktu dan memahami kalendar

Pemerhatian
Lisan
Bertulis

10.3 Menyatakan perkaitan dalam waktu.
(i) Menyatakan perkaitan antara unit masa melibatkan:
(a) minit dengan saat,
(b) minggu dengan hari,
(c) bulan dengan tahun.
B2D7E1
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran melibatkan
a)     masa


Pemerhatian
Lisan
Bertulis

10.4 Menambah masa.
(i) Menambah hingga tiga masa melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.
B3D1E11
Menambah dua hingga tiga unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
a)   masa


Lisan
Bertulis

10.5 Menolak masa.
(i) Menolak masa melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.
B3D1E12
Menolak unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
b)   masa


Lisan
Bertulis

10.6 Mendarab masa.


(i) Mendarab masa melibatkan
(a) jam,
(b) minit,
dengan nombor satu digit.
B3D1E13
Mendarab dan membahagi unit ukuran dengan nombor satu digit melibatkan unit yang sama dan berbeza (a) masa


Lisan
Bertulis

10.7 Membahagi masa.

(i) Membahagi masa melibatkan
(a) jam,
(b) minit,
dengan nombor satu digit.



10.8 Menyelesaikan masalah harian
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik tambah, tolak, darab, dan bahagi yang melibatkan masa dan waktu.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab,  dan bahagi berkaitan dengan masa dan waktu.
B4D1E6
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan unit ukuran
a)     masa

Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
11. PANJANG
11.1 Menukar unit panjang.
(i) Menukar unit melibatkan meter dan sentimeter.
B2D7E1
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran melibatkan
b)     panjang


Pemerhatian
Lisan
Bertulis

11.2 Menambah panjang.
(i) Menambah hingga tiga ukuran panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.
B3D1E11
Menambah dua hingga tiga unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
b)   panjang


Lisan
Bertulis

11.3 Menolak panjang.
(i) Menolak panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.
B3D1E12
Menolak unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
c)   panjang


Lisan
Bertulis

11.4 Mendarab panjang.


(i) Mendarab panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.
B3D1E13
Mendarab dan membahagi unit ukuran dengan nombor satu digit melibatkan unit yang sama dan berbeza
a)   panjang

Lisan
Bertulis

11.5 Membahagi    panjang.
(i) Membahagi panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.



11.6 Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan panjang.
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik tambah, tolak, darab, dan bahagi yang melibatkan panjang.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab, dan bahagi yang berkaitan dengan panjang.
B4D1E6
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan unit ukuran
b)     panjang

Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

cheok beegeok said...

thanks for sharing

Joyce Liew said...

keep it up!

Post a Comment