Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 8
Topik
|
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
|
Standard
Pembelajaran
Murid
berupaya untuk;
|
Standard
Prestasi
|
Cadangan
Pentaksiran
|
|
| --------------- | sambungan | ------------ | ||
10. MASA DAN WAKTU
|
10.1 Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
|
(i) Menyatakan waktu
dalam jam dan minit.
(ii) Membaca dan
merekod waktu semasa, sebelum dan selepas bagi sesuatu aktiviti.
(iii) Membina jadual
aktiviti harian.
|
|
|
|
|
10.2 Mengenali kalendar
|
(i) Membaca dan
memahami kalendar.
|
B2D7E2
Menyatakan waktu dan memahami kalendar
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
|
|
10.3 Menyatakan perkaitan dalam waktu.
|
(i) Menyatakan
perkaitan antara unit masa melibatkan:
(a) minit dengan saat,
(b) minggu dengan hari,
(c) bulan dengan tahun.
|
B2D7E1
Menyatakan perkaitan di
antara unit ukuran melibatkan
a) masa
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
|
|
10.4 Menambah masa.
|
(i) Menambah hingga
tiga masa melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.
|
B3D1E11
Menambah
dua hingga tiga unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
a)
masa
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
10.5 Menolak masa.
|
(i) Menolak masa
melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.
|
B3D1E12
Menolak
unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
b)
masa
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
10.6 Mendarab masa.
|
(i) Mendarab masa
melibatkan
(a) jam,
(b) minit,
dengan nombor satu digit.
|
B3D1E13
Mendarab dan membahagi unit ukuran dengan nombor
satu digit melibatkan unit yang sama dan berbeza (a) masa
|
Lisan
|
|
Bertulis
|
|||||
|
10.7 Membahagi masa.
|
(i) Membahagi masa
melibatkan
(a) jam,
(b) minit,
dengan nombor satu digit.
|
|||
|
|
||||
|
10.8 Menyelesaikan masalah harian
|
(i) Mereka cerita
berdasarkan ayat matematik tambah, tolak, darab, dan bahagi yang melibatkan
masa dan waktu.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab, dan bahagi berkaitan dengan masa dan waktu.
|
B4D1E6
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang
melibatkan unit ukuran
a)
masa
|
Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
|
|
11. PANJANG
|
11.1 Menukar unit panjang.
|
(i) Menukar unit
melibatkan meter dan sentimeter.
|
B2D7E1
Menyatakan perkaitan di
antara unit ukuran melibatkan
b) panjang
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
|
|
11.2 Menambah panjang.
|
(i) Menambah hingga
tiga ukuran panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.
|
B3D1E11
Menambah
dua hingga tiga unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
b)
panjang
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
11.3 Menolak panjang.
|
(i) Menolak panjang
yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.
|
B3D1E12
Menolak
unit ukuran melibatkan unit yang sama dan berbeza
c)
panjang
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
11.4 Mendarab panjang.
|
(i) Mendarab panjang
yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.
|
B3D1E13
Mendarab
dan membahagi unit ukuran dengan nombor satu digit melibatkan unit yang sama
dan berbeza
a) panjang
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
11.5
Membahagi panjang.
|
(i) Membahagi panjang
yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.
|
|||
|
|||||
|
|||||
|
11.6 Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan panjang.
|
(i) Mereka cerita
berdasarkan ayat matematik tambah, tolak, darab, dan bahagi yang melibatkan
panjang.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab, dan bahagi yang
berkaitan dengan panjang.
|
B4D1E6
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang
melibatkan unit ukuran
b)
panjang
|
Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
|
|
|
2 comments:
thanks for sharing
keep it up!
Post a Comment