Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 3
Topik
|
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
|
Standard
Pembelajaran
Murid
berupaya untuk;
|
Standard
Prestasi
|
Cadangan
Pentaksiran
|
| ---------------- | sambungan | --------- | |
3. Tolak Dalam Lingkungan 10 000
|
3.1 Menolak sebarang dua nombor.
|
(i) Menolak sebarang
dua nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menolak sebarang
dua nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula
dari:
(a) puluh ke sa,
(b) ratus ke puluh,
(c) ribu ke ratus,
(d) puluh ke sa, ratus
ke puluh dan ribu ke ratus.
(iii) Menolak sebarang
dua nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menolak sebarang
dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan
|
B3D1E2
Melakukan
operasi asas tolak bagi
a)
sebarang 2 nombor bulat hingga 4 digit
|
Lisan
Bertulis
|
|
3.2 Menolak berturut-turut dua
nombor daripada sebarang
nombor.
|
(i) Menolak
berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10 000 tanpa dan
dengan mengumpul semula.
(ii) Menolak
berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10 000 dengan
menggunakan abakus 4:1.
(iii) Menolak
berturut-turut dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan
|
B3D1E2
Melakukan
operasi asas tolak bagi
b)
Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10
000
tanpa
dan dengan mengumpul semula
|
Lisan
Bertulis
|
|
3.3 Menyelesaikan masalah tolak
sebarang dua nombor.
|
(i) Mereka cipta
cerita berdasarkan ayat matematik tolak yang diberi.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan penolakan dua nombor.
|
B4D1E2
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan
dua nombor
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
0 comments:
Post a Comment