Blogger Widgets Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3 (versi BM) - Part 4 | Matematik: Bentuk dan Ruang
RSS

Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3 (versi BM) - Part 4

Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 4


Topik
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
Standard Pembelajaran
Murid berupaya untuk;
Standard Prestasi
Cadangan Pentaksiran

---------------sambungan---------
4. Darab
4.1 Menulis ayat matematik bagi
operasi darab.
(i) Membina dan menyebut kumpulan sama banyak menggunakan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.




(ii) Menulis ayat matematik tambah berulang:
(a) tiga-tiga,
(b) enam-enam,
(c) tujuh-tujuh,
(d) lapan-lapan,
(e) sembilan-sembilan.



4.1 Menulis ayat matematik bagi
operasi darab.
(iii) Menulis ayat matematik darab apabila diberi kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh, lapan-lapan dan sembilan-sembilan berbantukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.




(iv) Menulis operasi darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan mengubah susunan nombor yang didarabkan.



4.2 Melengkapkan ayat matematik darab.
(i) Membina sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 dengan berpandukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.




(ii) Melengkapkan ayat matematik darab yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000.




4.3 Menyatakan operasi darab secara spontan
(i) Menyatakan secara spontan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 mengikut:
(a) tertib menaik,
(b) rawak,
(c) salah satu daripada dua nombor yang didarab untuk memberi hasil darab tertentu.
(ii) Menunjukkan hasil darab dengan menggunakan abakus 4:1.
B3D1E3
Menyatakan hasil operasi asas darab secara spontan melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000



4.4 Mendarab dua nombor.
(i) Mendarab sebarang dua nombor, dua digit dan satu digit:
(a) tanpa mengumpul semula,
(b) dengan mengumpul semula.
B3D1E4
Melakukan operasi darab bagi
a)   sebarang dua nombor bulat, 2 digit dan 1 digit, 3 digit dan 1 digit tanpa dan dengan mengumpul semula


Lisan
Bertulis


(ii) Mendarab sebarang dua nombor, tiga digit dan satu digit:
(a) tanpa mengumpul semula,
(b) dengan mengumpul semula



(iii) Mendarab sebarang nombor hingga tiga digit, dengan 10, 100 dan 1000, hasil darab tidak lebih 10 000.
(iv) Mendarab sebarang dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
b)   sebarang nombor hingga 3 digit dengan 10, 100 dan 1 000, hasil darab tidak lebih
10 000

Lisan
Bertulis

4.5 Menyelesaikan masalah harian.
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat matematik darab yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pendaraban dua nombor.
B4D1E3
Menyelesaikan masalah pendaraban dua nombor

Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment