Rancangan Tahunan KSSR Matematik Tahun 3-Part 4
Topik
|
Standard kandungan
Murid dibimbing untuk;
|
Standard
Pembelajaran
Murid
berupaya untuk;
|
Standard
Prestasi
|
Cadangan
Pentaksiran
|
| --------------- | sambungan | --------- | |
4. Darab
|
4.1 Menulis ayat matematik bagi
operasi darab.
|
(i) Membina dan
menyebut kumpulan sama banyak menggunakan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
|
|
|
|
|
(ii) Menulis ayat
matematik tambah berulang:
(a) tiga-tiga,
(b) enam-enam,
(c) tujuh-tujuh,
(d) lapan-lapan,
(e) sembilan-sembilan.
|
|
|
|
4.1 Menulis ayat matematik bagi
operasi darab.
|
(iii) Menulis ayat
matematik darab apabila diberi kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh,
lapan-lapan dan sembilan-sembilan berbantukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
|
|
|
|
|
(iv) Menulis operasi
darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan mengubah
susunan nombor yang didarabkan.
|
|
|
|
4.2 Melengkapkan ayat matematik darab.
|
(i) Membina sifir
tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 dengan berpandukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
|
|
|
|
|
(ii) Melengkapkan ayat
matematik darab yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100
dan 1000.
|
|
|
|
4.3 Menyatakan operasi darab secara spontan
|
(i) Menyatakan secara
spontan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 mengikut:
(a) tertib menaik,
(b) rawak,
(c) salah satu daripada dua nombor yang didarab
untuk memberi hasil darab tertentu.
(ii) Menunjukkan hasil
darab dengan menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E3
Menyatakan hasil operasi asas darab secara
spontan melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000
|
|
|
4.4 Mendarab dua nombor.
|
(i) Mendarab sebarang
dua nombor, dua digit dan satu digit:
(a) tanpa mengumpul semula,
(b) dengan mengumpul semula.
|
B3D1E4
Melakukan
operasi darab bagi
a)
sebarang dua nombor bulat, 2 digit dan 1 digit, 3 digit dan 1 digit
tanpa dan dengan mengumpul semula
|
Lisan
Bertulis
|
|
|
(ii) Mendarab sebarang
dua nombor, tiga digit dan satu digit:
(a) tanpa mengumpul semula,
(b) dengan mengumpul semula
|
|
|
|
|
(iii) Mendarab
sebarang nombor hingga tiga digit, dengan 10, 100 dan 1000, hasil darab tidak
lebih 10 000.
(iv) Mendarab sebarang
dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
b)
sebarang nombor hingga 3 digit dengan 10, 100 dan 1 000, hasil darab
tidak lebih
10
000
|
Lisan
Bertulis
|
|
4.5 Menyelesaikan masalah harian.
|
(i) Mereka cerita
berdasarkan ayat matematik darab yang diberi.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan pendaraban dua nombor.
|
B4D1E3
Menyelesaikan masalah pendaraban dua nombor
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
0 comments:
Post a Comment