Blogger Widgets Rancangan Pengajaran Harian Matematik Tahun 3 - Tiga Dimensi (3D) | Matematik: Bentuk dan Ruang
RSS

Rancangan Pengajaran Harian Matematik Tahun 3 - Tiga Dimensi (3D)

Butir-butiran Penting


Mata Pelajaran
:
Matematik Tahun 3
Topik
:
Ruang
Kelas
3  Teratai
Bilangan murid
30 orang
Masa
:
60  minit
Standard Pembelajaran
:

14.2 (i)













    Objektif Pembelajaran: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
  1. Mengetahui ciri-ciri prisma dan bukan prisma.
  2. Membandingkan prisma dengan bukan prisma.
     
    Aktiviti pengajaran dan pembelajaran:

  1)    Murid-murid diminta untuk menyatakan bentuk-bentuk 3D yang mereka tahu.
Guru menunjukkan gambar bentuk 3D yang terdapat di dalam gambarajah dan murid menyatakan dan menamakan bentuk 3D seperti di dalam gambar.

Gambarajah Bentuk 3D

2) Guru menunjukkan gambar prisma yang mengandungi 3 jenis iaitu prisma segitiga, prisma segiempat tepat, prisma segempat sama.




3) Murid diminta menyatakan ciri-ciri yang terdapat di sesebuah prisma iaitu mempunyai sekurang-kurangnya 2 tapak yang terdiri daripada 5 permukaan yang rata dan 6 bucu serta 9 hingga 12 sisi mengikut bentuk.

4) Murid diminta memilih bentuk lain yang hampir sama dengan bentuk prisma segitiga seperti kon dan piramid. Murid menyatakan ciri-ciri bentuk persamaan dan perbezaan antara bongkah tersebut.



5) Seterusnya guru menunjukkan bentuk prisma segiempat tepat dengan silinder.
Murid menyatakan bentuk yang hampir sama akan tetapi berbeza ciri-cirinya.



6) Murid diminta memilih bentuk lain yang hampir sama dengan bentuk prisma segiempat sama . Murid menyatakan ciri-ciri bentuk persamaan dan perbezaan antara bongkah tersebut.Contoh prisma segiempat sama dan sfera.



7) Guru mengedarkan lembaran aktiviti  kepada murid.


Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
Kreativiti dan Inovasi.


Bahan Bantu Belajar:
            Kad gambar 3D, Model 3D, Lembaran aktiviti.


Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran:
             Murid boleh membandingbezakan bentuk prisma dan bukan prisma berdasarkan ciri-cirinya.

Refleksi:
    2 daripada 30 murid belum mencapai objektif pembelajaran dan perlu bimbingan guru.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

VG WEE said...

rph ini amat berguna.

Post a Comment