Butir-butiran Penting
Mata Pelajaran : Matematik
Kelas : Tahun 3 Waja
Bilangan Murid : 28 orang
Tarikh : 24 April 2012
Hari : Selasa
Masa : 9.10 – 9.40 pagi
Tema : Bentuk dan Ruang
Tajuk : Bentuk Tiga Dimensi (3-D)
Objektif Pembelajaran :
8.1.1 Memahami dan menggunakan perbendaharaan kata berkaitan bentuk tiga dimensi (3-D)
Objektif Yang Diharapkan :
8.1.1.i Mengenalpasti pelbagai jenis prisma
Triangle – Rectangle - Square
Hasil Pembelajaran :
Diakhir pembelajaran sekurang-kurangnya 23 daripada 28 orang murid akan dapat:
1. Mengenal dan menyebut dengan betul nama-nama prisma
2. Menulis ejaan setiap prisma dengan betul
3. Menjawab dengan betul 20 daripada 25 soalan lembaran kerja.
Pengisian kurikulum :
i). Ilmu : Moral
ii). Nilai murni : bekerjasama, tolong-menolong, berani
iii) Kemahiran Nilai Tambah
a) Kecerdasan Pelbagai : Verval Linguistik
b) Kemahiran Berfikir : Mentafsir
c) Pembelajaran kontruktivisme
Pengetahuan sedia ada :
i) Murid sudah pernah melihat bentuk-bentuk tiga dimensi (3-D)
ii) Murid ada memiliki bentuk-bentuk tiga dimensi seperti pensil, kotak pensil dan getah pemadam.
Bahan bantu mengajar :
Komputer riba, bentuk-bentuk 3-D maujud, kad puzzle, buku teks dan lembaran kerja
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
Langkah/
Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
||
Set Induksi
(3 minit)
|
Gambar slaid
- Bentuk 3-D
- Bebtuk 2-D
|
a) Guru tayangkan
gambar-gambar bentuk 3-D dan 2-D
b) Guru meminta murid untuk
memilih (mengkelaskan) gambar 3-D dan 2-D yang di tayang
c).Guru menjelaskan perbezaan
bentuk 3-D dan 2-D
d). Guru jelaskan tajuk
pelajaran hari ini iaitu bentuk-bentuk 3-D
|
BBM
Komputer
Gambar Slaid
|
||
Langkah 1
(3 minit)
|
Gambar slaid
- Perkataan Triangular, Rectangular dan Square
-
Bentuk 3-D
Triangular, Square dan
Rectangular
|
a) Guru tayangkan perkataan
dan murid mengeja dan menyebut dengan kuat dan betul
b)Guru tayangkan gambar 3 buah
bentuk 3-D satu demi satu
c)Guru ulangi aktiviti a dan
b secara kelas, kumpulan dan individu.
|
KP
Verval- Linguistik
Sebutan dan ejaan
|
||
Langkah
2
(4
minit)
|
Bentuk
3-D Maujud
-
Triangular
-
Rectangular
-
Square
|
a)Guru
berikan setiap kumpulan bentuk-bentuk 3-D (maujud) untuk diteliti dan lebih
difahami.
b)Guru
menyebut nama-nama bentuk dan setiap kumpulan tunjukkan bentuk –bentuk
tersebut.
c)Guru
berikan ganjaran pujian kepada kumpulan yang pantas dan menjawab dengan betul
|
BBM
Kad
Perkataan
Gambar
3-D
Pendekatan
direktif
Kemahiran
berfikir
Kerjasama
Pemikiran
kritis
|
||
Langkah
3
(6
minit)
|
Aktiviti
Kumpulan
-
Plastisin
- Kad
Manila
- Pen
White-board
|
a)Guru
berikan plastisin kepada setiap kumpulan.
b)Guru
meminta murid-murid membuat bentuk 3-D secara kumpulan menggunakan plastisin
c).
Guru meminta setiap kumpulan menulis semula nama-nama bentuk pada manila kad
dan dipamerkan pada setiap bentuk.
d).
Guru melihat hasil aktiviti setiap kumpulan dan membuat pengesahan betul atau
salah.
|
BBM
Kemahiran
berfikir
Pemikiran
kreatif
Nilai
murni – bekerjasama, tolong-menolong
|
||
Langkah
4
(6
minit)
|
Aktiviti
Kumpulan
-Permainan
Ligo
|
a)Guru
berikan permainan Ligo kepada setiap kumpulan.
b)Guru
meminta murid-murid membuat bentuk 3-D secara
kumpulan menggunakan
permainan Ligo
c). Guru meminta setiap
kumpulan pamerkan kad perkataan pada setiap bentuk . (Gabungan plastisin dan
Ligo)
d). Guru melihat hasil aktiviti setiap kumpulan dan
membuat
|
Kontektekstual
Pemikiran
kritis
|
||
Langkah 5
(6 minit)
|
Latihan Penilaian
|
a)Guru edarkan lembaran kerja kepada setiap
murid
b) Guru membincangkan jawapan dengan
memaparkan di skrin tayangan
c)Guru memberikan ganjaran kepada
murid-murid yang menjawab dengan betul semua soalan
|
Kontektekstual
Pemikiran kritis
|
||
Langkah
6
(2 minit)
|
Penutup / Rumusan
-Menghargai bentuk-bentuk dalam kehidupan
seharian
|
a) Guru menyoal semua murid nama-nama
bentuk 3-D yang telah dipelajari tadi.
b) Guru mnyoal kepentingan dan kegunaan
bentuk-bentuk dalam kehidupan seharian.
|
Kontektekstual
Pemikiran kritis
|
2 comments:
rancangan yg teliti
Thanks for sharing!
Post a Comment